Elektrische auto’s
Specifieke aandrijflijnen
Als we kijken naar de geschiedenis van auto\’s, is de verbrandingsmotor lange tijd de meest gebruikte aandrijflijn geweest. Ze zijn nuttig gebleken omdat ze ergens in het bos genoeg werk kunnen produceren zonder menselijke hulp. Het is lang geleden dat de eerste auto\’s met motoren werden geïntroduceerd en in de tussenliggende jaren is er veel veranderd in de sector. De voertuigen van vandaag hebben inderdaad veel hogere snelheden bereikt,hebben veel veiligheidsvoorzieningenen hebben de wegmanieren en vele andere parameters verbeterd.
Meer specifiek met betrekking tot motoren realiseert men zich dat een klein volume redelijke prestaties kan leveren. Dit wordt natuurlijk ondersteund door technologieën zoals kleptiming en supercharging. Het voordeel van een auto die op deze aandrijflijn rijdt, is dat hij zonder problemen honderden kilometers kan rijden en in een mum van tijd kan worden bijgetankt. De levensduur hangt af van het type auto en hoe goed de auto wordt onderhouden, maar het is normaal dat een normale auto honderdduizenden kilometerskan rijden zonder ernstige defecten.
Elektrische auto\’s zijn niet voor iedereen
Elektrische auto\’s zijn er al een tijdje en deze versie Skoda Favolit was ook beschikbaar. Hij werd aangedreven door een conventionele accu van een auto. Het vermogen was natuurlijk niet erg hoog en de actieradius was in de orde van tientallen kilometers, die korter werd naarmate de accu\’s ouder werden. Tegenwoordig is het verhaal heel anders. Omdat er een behoorlijk vermogen beschikbaar is, kun je zodra je het gaspedaal intrapt elk voertuig met verbrandingsmotor inhalen .Aan de andere kant moet je rekening houden met de kortere actieradius van elektrische voertuigen, bijvoorbeeld in de winter of als je een karretje trekt. Voor iemand die middellange afstanden met de auto aflegt en thuis een oplader heeft, is het handig en discreet om de batterij thuis op te laden. Met andere woorden, voor iemand is het een handige auto
uitgerust met moderne technologie.